Bank testközelben
avagy okosóra az elektronikus bankolásban
Az elmúlt bő egy évben, mióta az Apple a saját okosóráját piacra dobta, ez a szegmens is fejlődni kezdett, és ma már nem csak egy-két Geek kiváltságának tekinthető, felmerül a kérdés, hogy a bank és a bakinformatika miért reagál ennyire lassan az új készülékek megjelenésére?
Vagyis inkább Magyarországon reagál lassan, hiszem az USA-ban, illetve néhány nálunk kiváltságosabb helyen, ahol már az Apple Pay elérhető, ott már fizetésre is használhatóak az okosórák, vagyis a Watch, és egyfajta jó kiegészítő a bankkártya helyett. Ugyanakkor számtalan egyéb lehetőség is rejtőzik az új eszközben, amely csak arra vár, hogy a bankrendszer felfedezze, kiaknázza:
Testközelben
A piacvezető "Almás cég" állítása, hogy az óra a legszemélyesebb okos eszközünk lehet, megállja a helyét. Lehet vitatkozni, hogy a telefon is az, de a telefon nincs a kezükre szíjazva, és aki hord úgy egyébként bármilyen karórát, az elfogadhatja azt a tényt, hogy az órát nem vesszük le napközben, míg a telefon sokszor "felejtődik" az asztalon. Így tényleg ez lesz az, ami mindig nálunk lesz.
Épp ezért lehet az, hogy ez az eszköz tudja a hozzánk a pénzügyeinket is a legközelebb, vagyis testközelbe hozni. Csak meg kell találni a módját. Tudni kell, hogy az apró kijelzőre mit szabad, és mit nem elhelyezni. A kulcs pedig a testre szabott üzenetek vagy gyors reakciók lehetnek.
Az Apple ezt is szépen megoldotta, mivel minden APP-nak, ami az órán megjelenik, annak van iPhone APP párja. Ennek pedig az a jelentősége, hogy minden logika (egy banki applikáció esetén, üzleti logika) kiszámolása, részletezése a telefonon történik, az óra pedig "csak" a legfontosabb üzeneteket, értesítéseket küldi a felhasználó felé. És ettől lesz a telefon és az óra egyfajta szimbiózisban: nem akarunk többet erőltetni egyik készülékbe sem, mint amire való.
Biztonság 2.0 - Push üzenetek
Az üzenetek, amelyek a bankból jönnek, főleg SMS formában, nagyrészt a biztonságot erősítik, így az első fő funkciója egy okos órára küldött üzenetnek az, hogy biztosan célba találjon, és azonnal értesüljön a felhasználó. Ezt a legtöbb okosóra most is tudja, mivel az SMS-t meg tudja mutatni, viszont az okos telefonokra jellemző push üzenetek, amelyek egy APP-on keresztül érkeznek, kiválthatják az SMS-t. Ez pedig sokkal előnyösebb a banknak és az ügyfélnek is. Egyrészt az SMS-hez képest ingyen van, másrészt nincs mérte korlát, így szabadon szövegezhető, és bármikor küldhető.
Nem kérdés hát, hogy a jövőben az okosórák terjedésével az SMS helyett a push lesz az, ahol a vásárlásról, átutalásról és egyéb sikeres vagy éppen sikertelen tranzakcióról értesülni fogunk, ráadásul testközelben, a karóránkon, mert hol is lenne jobb helyen egy push üzenet?
Gyors átutalás
Az okosórákon a gyors átutalási, fizetési műveletek is elképzelhetőek. A fizetésről már beszéltünk, hogy mennyivel könnyebb kiváltani a bankkártyát egy órával, mint akár egy telefonnal, hogyha azt az eszközt keressük, ami mindig nálunk van.
A gyors átutalásra a legtöbb banki mobil applikáció is ad lehetőséget, ennek lényege, hogy egy adott sablon (partner) előre van már már rögzítve, és egy átutalás sok adata közül legfeljebb egyet vagy kettőt tudunk azonnal módosítani a "gyors" menüben. Ez jellemzően az összeg és a közlemény. Ugyanez órán is könnyen megvalósítható, csak kiválasztjuk, hogy kinek utalunk, és 1-2 tapintás után mehet az átutalás.
Hang azonosítás
A biometrikus azonosíások nagyon próbálnak elterjedni. A telefonok az ujjlenyomat felé mennek. Az okosórák pedig a hangazonosítás eszközei lehetnének. Újra az Apple példájával élve, a diktálás már olyan szinten van, hogy csak egy lépés a hang alapú hitelesítés megvalósítása.
Könnyen belátható, hogy innen csak egy karnyújtásnyira van a hang alapú tranzakció aláírás lehetősége, ami további kényelmi és biztonsági funkciót jelenthet.
Személyes pénzügyek kezelése
A személyes pénzügyekről már volt szó érintőlegesen korábbi posztjainkban. Ennek lényege ugye, hogy a kiadásainkat és bevételeinket kategorizáljuk, így pontos képet kapunk, hogy egy adott hónapban mire költünk. A dolog ott szokott elvérezni, hogy a nap végén sokszor már nem is emlékszünk, hogy pontosan mit is vásároltunk aznap, és elég macerás tud lenni az utólagos könyvelés. A megoldás az "azonnaliságban" lehet. Az okosóra pedig segíthet azonnal kategorizálni a már a vásárlás pillanatában a kiadásainkat, így újabb segítség lehet abban, hogy ezeket a kimutatásokat pontosan vezessük, és ne unjunk rá idő előtt.
Ha pedig van beállítva költési limitünk egy adott hónapba, akkor arról is gyorsabban és könnyebben értesülhetünk az órán keresztül, mint a telefonon.
Egyelőre...
Az okosórák tehát még a kényelmi kategóriába tartoznak, sokan nem hisznek bennük, keresik a helyüket a digitális piacon. De ne feledjük, hogy 2010-ben, amikor az első tabletek megjelentek, ugyanez volt a vélemény rólunk. Mára pedig kiszorították az olcsóbb notebookokat, és lassan helyettesíteni is tudják azt.
Az okosórákra is valami hasonló fog várni. Az egészség, egészséges életmód (aminek támogatására, elemzésére ki vannak hegyezve az okosórák jelenleg) mellett a pénzügyeink az egyik legfontosabb az életünkben. Miért ne tehetnék ezt kényelmesebbé az okosórák használatával? A fenti szolgáltatások közül külföldön már sok megvalósult, kérdés, hogy nálunk mikor lesznek hasonló "szexi" banki funkciók elérhetőek? Reméljük hamarosan...
Tetszett a cikk? Kövess minket a Facebook-on!