SMS védelem okosan, 5 pontban
Mielőtt az okos telefonok elterjedtek volna a Mobilbank (Mobile Banking) többnyire egyet jelentett az SMS szolgáltatásokkal. Az SMS értesítések pedig a mai napig hasznos elemei a elektronikus bankolásnak, és különösen a biztonságnak. Alapesetben ez is olyan kötelező minimum a bankoknál, mint az, hogy valamilyen internet banki szolgáltatása legyen.
Az SMS szolgáltatások fő szerepe az "őrzés". Segít vigyázni a bankkártyánkra, a számlánkra. Szemmel tarthatjuk költéseinket, és azonnal értesülünk bármilyen műveletről, ami a kártyánkkal vagy számlánkkal történik.
Minden bank nyújt valamilyen SMS szolgáltatás, azonban nem árt tisztában lenni azzal, hogy ez mit jelent, illetve néhány egyszerű szabály betartásával elérhetjük, hogy tényleg azt a funkciót töltse be, amit eredetileg szántak neki: segítsen biztonságban tudni a pénzünket.
1. Értsd, hogy miről kapsz üzenetet
Először nézzük az üzenetek formátumát: Az SMS szolgáltatások még mindig a 160 karakteres üzenetsablont használják, ennek hála ebbe a kis terjedelembe próbálják belesűríteni (a teljesség igénye nélkül) nagyjából ezeket:
- a kártya vagy számlaszámot,
- a tranzakció típusát (pl.:terhelés, jóváírás, vásárlás),
- a tranzakció helyét,
- a tranzakció közleményét, (Pl.:sikeres/sikertelen készpénz felvétel, vásárlás, stb.)
- a tranzakció dátumát,
- és persze nem utolsó sorban a tranzakció összegét.
Így elég valószínű, hogy a kártya vagy számlaszámból maximum az utolsó pár számjegy látszik, és egyéb rövidítések is előfordulhatnak. A szövegezés pedig bankonként eltérő lehet.
Tartalom szempontból is fontos, hogy értsük, hogy milyen értesítéssel van dolgunk. Gyakori probléma, hogy úgy van beállítva egy SMS szolgáltatás, hogy mind a kártya, mind pedig a számla műveletekről kapunk üzenetet. Ez látszólag akár dupla könyveléshez is vezethet, azonban csak a számla és kártya műveletek sajátosságából akad:
- Kártyás vásárlásról a vásárlás pillanatában megjön az üzenet, azonban nem kerül könyvelésre az összeg, "csak" foglalásra, így a felhasználható egyenlegünk már ennyivel kevesebb, de a számlatörténetben még nem jelenik meg. Ekkor tehát a vásárlás értéknapján érkező üzenetet kaptuk meg, ami a kártya SMS.
- Aztán szépen "lezongorázódik" (ennek a pontos folyamatáról egy későbbi posztban lesz szó) a vásárlás, és megtörténik a könyvelés a számlánkon. Ekkor szokott az egyszeri ember megijedni, hogy ugyanarról a vásárlásról jött még egy SMS: "vagyis biztos baj van, duplán terhelődött". De nem ez a helyzet. Csak annyi történt, hogy most már nem foglalásban van az adott összeg, hanem ténylegesen levonódott a számláról, vagyis történt egy számla művelet is, és arról kaptunk értesítést. Azaz, ez a vásárlás könyvelési dátumán küldött üzenet a tényleges terhelésről.
A kettő tehát nem tévesztendő össze, de nagyon hasonló lehet. Jobb esetben - ha közben más tranzakció nem történt - a felhasználható egyenleg ugyanannyi a két üzenetben. Ebből is lehet következtetni, hogy ugyanarról az esetről beszélünk.
Arról is érdemes megemlékezni, hogy vannak azonnali SMS-ek, amelyek naponta érkeznek, és vannak időzített üzenetek, amelyben például egy adott időpont záróegyenlegét küldi el nekünk. Itt is lehet felhördülés, mert mondjuk a hó végi záróegyenleget akkor kapjuk meg pl. egy hitelkártyáról, amikor esetleg már közben utaltunk a számlánkra, így látszólag téves információt kapunk, de ott kell legyen az SMS-ben, hogy mikori adatról van szó. Ezen nem szabad felhördülni. (Az más kérdés, hogy a bankoknak és banki rendszereknek lenne az a feladata, hogy a szolgáltatásokat olyan módon tervezzék meg és nyújtsák, hogy ilyen esetek ne forduljanak elő. Az én véleményem is az, hogy naprakész információt kéne kapnunk SMS-ben, de ez nem mindig sikerül sajnos...)
2. Gondolkodj el, hogy miről szeretnél értesítést kapni?
Ahhoz, hogy az SMS értesítés tényleg "értesítés" és ne pedig "zaklatás" legyen, fontos átgondolni mi is az, ami érdekel minket? Ezen belül is azt kell igazán számba venni, hogy mi az az ingerküszöb, amikor már SMS-t szeretnénk kapni a költésekről vagy akár a jóváírásokról?
- Az nem kérdés, hogy a kártyás vásárlásokról, műveletekről mindenképpen kérjünk SMS-t, mert ez az ami miatt egyáltalán kitalálták ezt a szolgáltatást, a kártya és számla őrzése a fő feladata, a többi csak opció, ami hasznos lehet, de nem feltétlenül.
A következő kérdéseket viszont már érdemes átgondolni:
- Az 1-es pontban is említett kártyás vásárlások esetén szeretnénk-e azok tényleges könyveléséről információt kapni? (Tipp: nem javasolt, épp a korábban részletezett félreértések elkerülése miatt.)
- Szeretnénk-e az állandó utalásokról és csoportos beszedésekről információt kapni? (Tipp: Csak akkor érdemes, ha fontos tudnunk, hogy tényleg megtörtént a terhelés, és, hogy mikor is történt meg. Egyébként biztosak lehetünk benne, hogy meg fog történni, így nem feltétlenül éri meg ezért az SMS-ért fizetni.)
- Szükségünk van-e a napi/heti egyenleg értesítésre? (Tipp: ez legtöbb bankban külön díj ellenében kérhető szolgáltatás, csak azoknak éri meg, akik naponta több tranzakciót végeznek, és fontos, hogy képben legyenek, egyébként pénzkidobás.)
- Akarunk-e a sikertelen tranzakciókról értesítést kapni? Erre a válasz: határozott IGEN! Ugyanis ez az üzenet rosszat jelent. A kisebbik rossz, hogy nem tudtuk a kártyát használni ATM-nél vagy POS terminálnál, vagy számla SMS esetén nem volt pénz a számlán. A nagyobbik rossz, hogy valaki a mi nevünkben próbálkozik. (Tipp: sikertelen SMS esetén mindig nézzük meg, hogy mi az SMS pontos tartalma, és adott esetben azonnal intézkedjünk. Pl. tiltsuk le a kártyánkat!)
- Akarunk-e értesítést kapni a díjakról és kamatokról? Erre pedig határozott "NEM" a válasz! Ennek fő oka, hogy általában egy SMS többe kerül, mint a látra szóló kamat, amit manapság kaphatunk, és fennállhat az a fura szituáció, hogy kaptunk 5 Ft kamatot, de fizettünk érte 15/20 Ft-ot, hogy mindezt SMS-ben is megtudjuk... (Tipp: a díjakról jobb nem kérni SMS-t, ugyanis ezt úgyis levonja a bank, és akár még azt is megélhetjük, hogy SMS-t kapunk arról, hogy a sok SMS mibe került...)
3. Limiteket adj meg!
Amikor végre eljutunk odáig, hogy már tudjuk, hogy miről akarunk SMS-t kapni, akkor jön a már említett ingerküszöb: mekkora összegről akarunk SMS-t kapni? Az SMS-t más és más áron számolják fel a bankok, nem mindegy, hogy hány darabot kapunk egy hónapban.
- Például egy 300 Ft-os kenyér PayPass-szal történő fizetése esetén nem biztos, hogy érdekes, hogy kapjunk értesítést. Viszont mivel a PayPass kártyákkal 5000 Ft-ig PIN-kód nélkül lehet vásárolni, így az apránként történő visszaélés esélye egy lopott/elveszett kártya esetén nagy, ezért javasolt a határt viszonylag alacsonyan meghúzni, vagyis 1000-2000 Ft-ban limitálni az összeget, amiről már kérünk SMS-t.
- Ugyanezen gondolatmenet mentén a számlás terhelések vagy akár a jóváírások összegét is érdemes egy számunkra ésszerű keretben meghatározni.
4. Nevezd el a számláidat!
Arról már volt szó, hogy 160 karakterbe zsúfolt információ-hegyben könnyű elveszni, ezért - ha van rá lehetőség, de a legtöbb bankban van - nevezd el a számláidat/kártyáidat. Ez lényegében azt jelenti, hogy egy rövid, de beszédes nevet adsz neki mondjuk az internet banki felületen. Így az SMS-ben már nem csak a számla/kártya szám egy része, hanem már ez a név is szerepelhet (a szám helyett), ettől érthetőbb lesz a tartalom.
5. Mentsd el a telefonszámot
Különösen akkor érdekes, ha több banktól is kapsz értesítést, de igazából már akkor is lehet eltérés a telefonszámokban, amiről a bank az SMS-t küldi, ha kártya vagy számla SMS-t nézünk. Triviálisnak tűnik, de sokan mégsem csinálják. A lényeg, hogy a telefonod memóriájába mentsd el a bank telefonszámát, amiről az értesítéseket küldi, így később azonnal fogod tudni, hogy melyik bank üzenetét olvasod, ahogy bármely kontaktod estén.
+1. Bármilyen kétely esetén ellenőrizz!
Ma már az SMS, ahogy korábban erről is volt szó, alapszolgáltatás. Kombinálni érdemes internet -és mobilbankkal. Ha pl. gyanús SMS érkezik, vagy épp nem érkezik meg (ez ritka, de előfordulhat), akkor is mielőbb ellenőrizzük a számláinkat, kártyáinkat. Szükség esetén lépjünk, és nem feltétlenül a bankba kell menni, hanem online vagy telefonon is lehet intézkedni.
Sose feledjük, hogy hiába tesznek meg a bankok és fejlesztő cégek mindent, hogy a pénzünk biztonságban legyen, minden rendszer tartalmaz egy gyenge láncszemet: magát a felhasználót, az embert. Csak körültekintő, óvatos és főleg tudatos használat mellett lehet pénzünk egyszerre biztonságban és élvezhetjük a kényelmi szolgáltatásokat...