Gamification - játékos online banking
Innovációs trendek - 1. rész
Az online banki innovációknak számos korlátja van, noha nagy szükség lenne, hogy a terület fejlődjön, lépést tartson a trendekkel, és hozza azt az elvárt felhasználói élményt, ami ma már minden online szolgáltatás irányába alapelvárás.
Téves elgondolás, hogy a banki szolgáltatások unalmas és szükségszerűen "célszerű" funkciók halmaza, amit csak addig kell használni, amíg a "kötelező minimum" köröket lefutjuk, azaz a "számlákat kifizettük, egyenleg csekkolva, és kész"...
Igenis lehet modern, érdekes, hasznos és "mai" egy online bank, sőt fontos is, mivel az már alapkövetelmény minden banknál, hogy legyen e-csatorna, a versenyelőnyt az a plusz jelenti, amitől szívesebben használjuk azt. Említettük már a személyes pénzügyeket, vagyontervezést, de nem foglalkoztunk az alapműveletekkel, amelyek minden online bankban megtalálhatóak (átutalás, felhatalmazás, kártyaműveletek, stb.)
Alapvető ismerethiányok - ki a felelős?
A napokban több cikk is megjelent arról, hogy a vajon kinek a feladata a pénzügyi tudatosságra nevelni a fiatalokat, vagy kinek kell segíteni abban, hogy alapvető banki ismereteket a fiatalok elsajátítsák? Nagyjából az a megállapítás jött le, hogy az iskola és a család feladata az ismeretek átadása. Elméletben talán. Az én véleményem, hogy a bankrendszer és a szakma is (többek között ez a blog) is felelős azért, hogy az alapvető banki és napjainkban főleg az online banki ismereteket elsajátítsák a fiatalok és akár az idősek.
Ugyanakkor az online banki innovációk is segítségünkre lehetnek, a hosszú bevezető után nézzünk meg egy példát.
Játékosan tanulni
Alapvetően a mai fiatalok számára a közösségi tér és különböző játékok, kihívások kezelése készségszinten működik, így értelemszerű, hogy a játékok ösztönzőleg hathatnak a banki szolgáltatások használatára, elsajátítására, szabályok megismerésére.
A gamification (játékelmélet, játékszerűvé téltel) tehát az egyik olyan új irány, amely a mai modern közösségi tér felé terelné az online bankinget és ezáltal népszerűsítené az e-csatornák használatát, illetve a pénzügyi tudatosságot fejlesztené, de szerepe lehet a banki ismeretek elsajátításában.
A gamification alapvetően a "kihívás-jutalom" párosra épül, és számos helyen megtalálható, fontos marketing eszköz. Ezt online bankingre lefordítva nagyjából úgy kell elképzelni, hogy a bank kihívásokat ad, pl:
- Utalj háromszor online, és elengedjük a 4. tranzakciós díját.
- Ha havonta 10-szer utalsz, akkor eléred a "professzionális felhasználó" szintet és nyersz 1000 Ft havidíj kedvezményt.
- stb.
Látható tehát, hogy a gamification lényege az használatra ösztönzés, és ennek jutalmazása. Banki oldalon pedig ezt könnyű megtenni, plusz kamatot, kevesebb költséget ajánlani. És ráadásul kártyáknál ez működik is, gondoljunk csak a hitelkártya visszatérítésre...
Parasztvakítás?
Alapvetően a gamifiacation tehát pszichológiai hatást gyakorol a felhasználóra, ami működik, főleg, ha vizuálisan meg van támogatva, és jelvényeket (un. badge)-eket lehet nyerni vele, ami megjelenik egy felhasználói felületen.
Ez talán parasztvakítás, de a többség "megvakul tőle", és működik. Ha pedig játékosan vesszük rá a felhasználókat, maradva a korábbi példánál a fiatalokat, hogy online utaljanak, takarítsanak meg, kezeljék a pénzügyeiket, és itt szintet léphetnek, akkor az élmény máris más dimenzióban mozog, mintha csak arról beszélnénk, hogy a "rezsit muszáj kifizetni, és így a legegyszerűbb"...
Facebook integráció
A banki szakemberek már a gamificationtól is szoktak ódzkodni, amíg meg érzik a marketing és ügyfélszerzés lehetőségét, de amikor a Facebook neve elhangzik, a levegő szó szerint megfagy. Legtöbbször elképzelhetetlen számukra, hogy egy online banki alkalmazás a Facebookkal valahogy integrálva legyen. "Bankbiztonsági kérdés, privát ügyek", szokott lenni kapásból az ellenérv, majd kicsit megvilágítjuk a témát:
A badge-ek semmit sem érnek, ha nem lehet velük dicsekedni. Dicsekedni manapság a Facebookon szokás. Így tehát alapvetőn csak annyi jelenik meg egy posztban, hogy én "XY bank professzionális felhasználója vagyok."
És tulajdonképpen itt jön a hatalmas ingyenreklám előny: a bank neve az ismerőseim és azok ismerőseinél megjelenik, így máris sok száz (vagy több ezer) ember hall egy adott bankról, ingyen. És az igazi marketing és reklám előny itt van.
Miért nincs vagy csak korlátozottan?
Jogos tehát a kérdés, hogy a hazai internetbankok miért nem alkalmazzák a gamificationt vagy csak kártyás akciókban alkalmazzák azt?
A válasz itt is az legmeghatározóbb erőre, a pénzre vezethető vissza. Sajnos a fejlesztések itt is drágák, és bár külföldön ez már trend, hazánkban egyelőre a napi működés fenntartása a fő cél, és az igazi újdonságok még váratnak magukra...