2016. feb 16.

Biztonságosan, kártyával

írta: NémethZs
Biztonságosan, kártyával

10260_internetes_csalo.jpg

Ez a téma újra és újra aktuális, hiszen rengeteg sztori kering, hogy így-meg úgy lenyúlták a kártyám adatait és ellopták a pénzem... A mai napon olvastam ezt a történetet is:

Kedves Ismerőseim...

Tudom, hogy sajnos nem egyedi...de mégis megdöbbentő eset történt tegnap éjszaka velem...
Kb 23 óra magasságában épp az ébresztést akartam beállítani a telefonomon, mikor látom , hogy SMS-t kaptam. A bankomtól jött egy üzenet, miszerint sikertelen készpénzfelvét történt...
Abban a pillanatban tudtam, itt valami gáz van-mivel az egy szem Master Card kártyám tulajdonosaként még véletlenül sem tartózkodom ATM közelében .... .Mivel az üzenet tartalmazta a kártyaszámomat, azonnal ellenőriztem...és stimmelt..
A kártyán szerepelt, hogy 24 órás telbank szolgáltatás van , így azonnal telefonálni kezdtem. Hosszas kicsörgés után,már épp feladtam volna a próbálkozást, mikor kapcsolták az ügyintézőt. Problémámat bejelentve, a következő dolgot tudtam meg.
A bank észlelése alapján, 23.05 percig bezárólag több SIKERES és SIKERTELEN tranzakció történt INDONÉZIÁBÓL !
Én 23.04-kor kaptam az üzenetet...
Megszerezték a kártyám adatait, és csak összetehetem a kezem, hogy az utóbbi csoportba tartoztam....
Azonnal bejelentés, kártyaletiltás...mert ez szükséges ilyenkor. Kapok majd egy e-mailt, amit kitöltve és visszaküldve elindítják a vizsgálatot. Közben kérdezték, nem vettem e furcsát észre a KP felvétel során.
Visszaemlékezve...körülbelül egy hete voltam Székesfehérváron, és a Pláza oldalán levő automatából vettem ki ugyanazt az összeget...amit megpróbáltak leemelni tegnap éjszaka. Az így utólag furcsa volt, hogy az automata nagyon nehezen vette be a kártyámat...
Szóval, az akkori tranzakciómon keresztül megszerezték a kb 1 hónapos, még friss és ropogós kártyám adatait. És én még a szerencsések közé tartozom akkor....hogy nem járt sikerrel.
Minden szónak egy a vége....kedves Barátaim, Ismerőseim....terjesszétek a hírét, hogy sajnos bárkivel bármikor megtörténhet ez. Ha furcsa az automata működése, azonnal menjetek máshova..Jó ha kértek SMS szolgáltatást...és ha megtörténne a baj....azonnal tiltsatok...
A történet csattanója....reggeli ébredésemkor....újabb SMS várt, ezúttal olaszországi próbálkozással....... Szóval Észnél ...!!!!

A megoldás igazából az ilyen problémákra az óvatosságon túl az "okos" kártyahasználat. Az első és legfontosabb, (amikor még a Net közelébe sem mentünk), hogy csak olyan ATM-ből vegyünk fel pénzt, amit ellenőriztünk és nincs ilyen-olyan "hekkelés" az automatán. A legjobb, ha egy bankban elhelyezett ATM-ből veszünk fel pénzt.

De! A fenti eset elkerüléséhez már ügyesebbnek kell lenni. Az, hogy az idézett illető adatai rossz kezekbe kerültek, csak úgy lehetett (kivéve, ha a bankot/kártyatársaságot meghekkelve kerültek ki az adatok, de erre azért kevés esély van), hogy óvatlanul vásárolt a kártyájával valamilyen netes áruházban.

  • Ezért az első szabály, ami a legfontosabb: csak olyan kártyát használjunk a netes vásárláshoz, ami mögött csak annyi pénz van, amit el akarunk költeni.
  • Azt a kártyát és főleg a kártya CVV kódját, ami ahhoz a számlához kapcsolódik, amire pl. a fizetésünk jön, ne adjuk ki. (Letiltás esetén még nagyobb bosszúság, hogy csak drágán, a bankban sorban állva juthatunk hozzá a pénzünkhöz.)

A legjobb megoldás az un. Webkártya. Ezt több bank az elektronikus számlacsomag keretén belül szokta ajánlani. Ennek lényege, hogy fizikailag nem létezik, csupán száma, lejárata, és CVV kódja van. A kártya mögött nincs hitelkeret, és nem lehet túlkölteni. Vagyis, ha esetleg ellopják, legfeljebb annyi veszhet, ami éppen rajta van. De a legjobb, ha csak akkor van egyenlege a kártyának, ha tudjuk, hogy használni szeretnénk. A működése a következő:

  • A webkártyára a saját bankszámlánkról annyi pénzt vezetünk át, amit éppen el akarunk költeni egy webáruházban, stb.
  • Ez időveszteséggel nem jár. Ma már 1-2 óra alatt, akár egy másik bankbank ott van a pénz, amit el szeretnék költeni.
  • Letiltása nem jár nagy veszteséggel, azonnal kaphatunk új számot (hiszen, ahogy említettem, itt nem kell a kártyát fizikailag legyártani.)
  • Sokszor javaslom azt, hogy a különböző bankkártyát igénylő accountokhoz (Apple/Google account) is inkább webkártyát vagy bármilyen másodlagos kártyát (aminek a világért sincs hitelkerete) kapcsoljunk, mert ezzel bizony ki lehet kerülni, hogy pl. a gyerek az Appstore-ból egy rakás fizetős játékot töltsön le a kontónkra.
  • És nem utolsó sorban a PayPal account mögé is hasznos ilyen kártyát bekötni.

Mi van akkor, ha bankunknál ez a kártyatípus nem érhető el? Na, akkor jön az előbb is említett "másodlagos" kártya, ami mögé hitelkeret, és egyéb számla nincs kötve, csak az a számla, amin annyi pénz van, amit el akarunk költeni majd kényelmesen, valamelyik kütyünket nyomkodva. Ugye milyen egyszerű?

Tehát, ahogy az idézett levél is mondta:

"Szóval Észnél!"... :)

Szólj hozzá

vásárlás biztonság kártya bankkártya webkártya